Çorlu Belediyesi tarafından Büyükşehir Belediyesiyle ortaklaşa hazırlanan Çorlu Ulaşım Master Planı ile ilgili yapılan incelemeler ve mühendislik çalışmaları Çorlu’da faaliyet gösteren basın mensuplarıyla paylaşıldı.
Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Fakültesi
Öğretim üyesi Prof. Dr. Soner Haldenbilen tarafından yapılan çalışmalarda elde
edilen veriler Çorlu Belediye Başkanı Ünal Baysan’ın da katıldığı toplantıyla
basına aktarıldı. Çorlu trafiğiyle ilgili iki yıldır yapılan çalışmaların henüz
sonuçlanmadığının belirten Çorlu Belediye Başkanı Ünal Baysan, ilk aşamada
basınla paylaşılan verilerin sivil toplum örgütleriyle de paylaşılarak geniş
kesimlerin görüşlerinin alındıktan sonra son şeklini alacağını söyledi. Baysan,
“Bu çalışma sonrası Çorlu’da bazı yollar tek yöne inecek bazı yollar trafiğe
kapatılacak” dedi.
İki yıldır yürüttüğü çalışmalar soncu elde edilen
verileri basınla paylaşan Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Öğretim
Üyesi Prof Dr. Soner Haldenbilen, yeni ulaşım anlayışını “Ulaşım insanların bir
yerden bir yere erişmesidir, taşıtların değil” şeklinde özetledi. Yaralamalı
veya ölümlü kazaların ulaşım kalitesini düşüren şeyler olduğunu söyleyen
Haldenbilen, Orion kavşağında çok fazla hız ihlaliyle karşılaştıklarını bunun
da ölümlü veya yaralamalı kazalara neden olduğunu dile getirdi. Haldenbilen,
“Trafik kazalarının yüzde 98’i insan faktörlüdür. En iyi araçlar bile olsa
insan faktörü işin içinden çıkmadıkça kazalar kaçınılmaz oluyor. Bu nedenle
otonom araçlarla insan faktörü aradan çıkarılmaya çalışılıyor. Çorlu şehir
merkezinde İlçe Emniyet Müdürlüğü’nden Mezarlık yönüne doğru araç hızının
saatte ortalama 69.21 km, Devlet Hastanesi önünden -Citroen kavşağına, 74,87
km, Citroen’den Devlet hastanesini ise ortalama saatte hızın 78,87 km, oysa
şehir içinde araç hızının saatte 50 kilometreyi geçmemesi gerekiyor ki ölümlü
veya yaralamalı kaza yaşanmasın ” dedi.
20
Kavşakta Drone’la İnceleme Yapıldı
Çorlu’nun 2005’ten gelen ulaşım planlaması süreci
olduğunun anımsatan Haldenbilen, 2015 yılında Tekirdağ Büyükşehir Belediyesi ile
il genelinde yapılan çalışmanın Çorlu ile ilgili kısımlarının da masaya
yatırdıklarını açıklayarak Çorlu ile ilgili planları ve ulaşımın geliştirilmesi
için neyin yapılması gerektiğini tartıştıklarını açıkladı.
Çalışmalarda veri elde etmek için kavşaklarda
dronelar aracılığıyla havadan çekimler yaparak araç ve yaya sayımları yaptıklarını
söyleyen Haldenbilen, Orion ile Kız meslek lisesi arasında çok fazla hız
ihlalleri tespit ettiklerini açıkladı. Çalışmalar kapsamında otoparklarla
ilgili çalışma da yürüttüklerini söyleyen Soner Halderbilen; “Türkiye’de ilk
denecek kadar önemli bir çalışma yapıldı. 20 kavşakta 4 yaya geçidinde 4 kesit
noktasında taşıt sayımları, yaya sayımları ve hız etütleri yapıldı. İnsansız
Hava Araçlarıyla havadan 5 gün video çekimi yaptık. Trafikte sabah öğlen ve
akşam pik saatlerde çekim yaptık. Çorlu bir sanayi şehri oluğu için servis
güzergâhlarına da odaklandık” dedi.
Köprülü
Kavşak 1,5 Senede Biter
Yapılan planlamalar hakkında bilgi veren
Haldenbilen, “Kavşak tasarlanırken kimse durmayacak diye bir şey yoktur. Çorlu’da
da Önerler-Türkgücü ile Ağırbakım kavşaklarında sorun yaşanıyor. Yaptığımız 4
sayımın 2’sinde Kız Meslek Lisesi Kavşağı, Orion Kavşağı’ndan daha kötü durumda
çıktı. Bu kavşağa da müdahale gerekiyor. Bunlarla ilgili önlemler için
tavsiyelerimizi ve simülasyonlarımızı hazırladık. Çalışmamızı yaparken kavşakları
kollara ayırıp geçişleri ona göre sınıflandırdık. Yoğunluğu hesaplarken de araç
türlerine göre eşdeğerlik katsayılarını kullandık. Mesela bir otobüs 3-4 otomobil
sayısı kadar yer kaplayabiliyor trafikte” dedi.
Kavşaklarda ölçüm yapmak için kullanılan yaya
similasyonu programının daha önce Yenikapı miting alanında kullanıldığını
aktaran Prof. Dr. Haldenbilen, “Biz bunu Çorlu’da da kullanacağız. Yaya
sayımlarını AVM ve belediye etrafındaki kavşaklarda yoğunlaştırdık. Yaya
trafiği burada daha yoğun. Orionda 40 dakikada 914 kişi geçiyor” dedi. Orion
Kavşağı’na köprülü kavşak yapımı hakkında bir soru üzerine bir köprülü kavşak
yapımı inşaatının 270 gün ila 365 gün arasında sürdüğünü belirterek sürecin
proje ve ihalelerle en fazla 18 ayda tamamlanabileceğini söyleyerek, “Biz daha
hızlı sonuç alacağımız çözümlere yöneliyoruz” dedi.
Omurtak’ta
Yayalaştırma Olacak
Çorlu’da bir otomobilin günde 20 ila 40 dakika arasında
kullanıldığını açıklayan Haldenbilen kimi araçların ise 23 saat boyunca park
pozisyonunda durduğunun belirterek; “ Yollar daha çok park olarak kullanılıyor”
dedi. Omurtak Caddesi’nin Atatürk Heykeli ile Eski Kaymakamlık arasında kalan kısmının
yayalaştırılacağını açıklayan Haldenbilen, “Yayalaştırma 5 ila 7 aşamalı,
kademeli bir süreçtir. Şu anda sondan bir önceki aşamaya geçiyoruz. Yani özel
taşıta kapatılıp sadece toplu taşıma araçlarına açık tutulacak. Sonrasında İstiklal
Caddesi gibi sadece raylı sistem çalışması yapılabilir” dedi.
Çorlu’da toplu taşıma kullanımının düştüğünü
açıklayan Haldenbilen, birkaç yıl önce 80 bin kişinin toplu taşıma kullandığını
bu rakamın günümüzde 60 bine gerilemesinin üzücü olduğun belirterek, “Toplu
taşıma araçlarının hızlandırılması çalışması da yapılıyor. Durak yerleri, diğer
araçlarla etkileşimi, ceplere giriş çıkışı üzerinde çalışıyoruz. 40 dakikalık
bir otobüs 20 dakika yolculuk ediyor, 20 dakika duruyor veya bekliyor. Çorlu’da
da toplu taşım hızlandırılacak” dedi.
SEYFİ GENÇ